«Powrót

Wymogi bezpieczeństwa i ochrony w przewozach między Polską/UE, Wielką Brytanią I Irlandią

Wymogi bezpieczeństwa i ochrony w przewozach między Polską/UE, Wielką Brytanią I Irlandią

Wymogi bezpieczeństwa i ochrony w przewozach między Polską/UE, Wielką Brytanią I Irlandią

Wymogi bezpieczeństwa i ochrony są traktowane odrębnie od tranzytu i muszą być spełnione niezależnie od statusu tranzytu, w związku z czym przewoźnicy powinni zawsze sprawdzać, czy muszą złożyć brytyjską deklarację bezpieczeństwa i ochrony na przewóz. Tym niemniej w praktyce stosuje się zwolnienia z tych wymogów, co oznacza, że liczba wymaganych deklaracji bezpieczeństwa i ochrony w Zjednoczonym Królestwie jest ograniczona w przypadku przemieszczania się między Irlandią, Zjednoczonym Królestwem a UE (w tym Polską). 

Szczegółowe wyjaśnienia:

Przemieszczanie w kierunku Irlandia > GB > UE

  • z Irlandii – muszą być spełnione wszelkie wymogi dotyczące wyjazdu określone przez Irlandię/UE. 
  • do GB – nie ma potrzeby przedstawiania deklaracji PDS przed przybyciem do GB, ponieważ kontrole bezpieczeństwa i ochrony przywozu są obecnie zniesione na przywóz z UE 
  • z GB – należy złożyć deklarację WDS, chyba że towary są objęte połączonym zgłoszeniem przywozowym lub są pustymi jednostkami
  • do UE – należy spełnić unijne wymogi bezpieczeństwa i ochrony dotyczące wprowadzenia towaru do UE. 

Przemieszczanie w kierunku UE > GB > Irlandia

  • z UE – należy spełnić wszelkie unijne wymogi bezpieczeństwa i ochrony dot. wyprowadzenia z UE. 
  • do GB – nie ma potrzeby składania deklaracji PDS przed przybyciem do GB, ponieważ obecnie znosi się kontrole bezpieczeństwa i ochrony na przywóz z UE do GB. 
  • z GB – należy złożyć deklarację WDS, chyba że towary są objęte połączonym zgłoszeniem przywozowym lub są pustymi jednostkami. W przypadku towarów przemieszczanych w ramach tranzytu do urzędu przeznaczenia w Irlandii Pn. istnieje zwolnienie z WDS, ale ma to zastosowanie wyłącznie, gdy towary są przemieszczane w tranzycie do Irlandii Pn.
  • do Irlandii – będą musiały być spełnione wszelkie wymogi bezpieczeństwa i ochrony określone przez Irlandię/UE.

Więcej: https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit/ (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)

***

S&S requirements are separate to transit and need to be fulfilled regardless of transit status, so carriers should always check whether they need to submit a UK S&S declaration for their movement. That said, in practice, there are waivers that apply which means the number of UK S&S declarations needed is limited for movements between Ireland, the UK and the EU (including Poland).

Ireland > GB > EU

  • From Ireland - they would need to meet any S&S exit requirements set by the Irish.
  • Into GB  - no pre-arrival ENS needed to enter GB as S&S import controls for EU imports are currently waived.
  • From GB - they will need to submit an EXS declaration, unless the gods are covered by a combined import declaration or are empty units.
  • Into EU - they will need to complete EU S&S entry requirements.

EU > GB > Ireland

  • From the EU - they will need to meet any EU S&S exit requirements.
  • Into GB - no pre-arrival ENS needed to enter GB as S&S import controls for EU imports are currently waived.
  • From GB – they will need to submit an EXS declaration, unless the gods are covered by a combined import declaration or are empty units. For goods moved under transit with an office of destination in NI there is an EXS waiver, but this only applies when goods are being moved in transit to NI.
  • Into Ireland – they will need to meet any S&S entry requirements set by the Irish.