«Powrót

Informacja dla odbiorców przesyłek pocztowych spoza Unii Europejskiej

Informacja dla odbiorców przesyłek pocztowych spoza Unii Europejskiej

Informacja dla odbiorców przesyłek pocztowych spoza Unii Europejskiej

Jeśli zamówiłeś przesyłkę z krajów trzecich (np. z Chin) i otrzymałeś „Zawiadomienie" z Poczty Polskiej w sprawie naliczenia cła lub podatku, zapoznaj się z informacją co należy zrobić. Instrukcja dotyczy odbiorców z obszaru woj. lubelskiego i świętokrzyskiego oraz następujących powiatów woj. mazowieckiego: białobrzeskiego, kozienickiego, przysuskiego, szydłowieckiego, lipskiego, zwoleńskiego, radomskiego i miasta Radom.
 
Odbiorcy przesyłek, zakwalifikowanych do naliczenia importowych należności celnych lub podatkowych, otrzymują od operatora pocztowego „Zawiadomienie", zawierające numer pozycji księgi magazynowej oraz zestaw niezbędnych informacji, dotyczących dalszego postępowania, związanego z odprawą celną przesyłki. 
Przesyłki zwolnione z należności importowych są doręczane odbiorcom bez wysyłania takiego zawiadomienia.
W celu dokonania odprawy celnej przesyłki, po otrzymaniu „Zawiadomienia", należy na adres poczty elektronicznej Oddziału Celnego Pocztowego w Lublinie: informacja.oc.302080@mf.gov.pl wysłać komplet dokumentów, zgodnie z zamieszczonymi niżej wskazówkami. 
- Korespondencję należy prowadzić w języku polskim.
- W tytule wiadomości e-mail należy podać nr pozycji księgi magazynowej uzyskany z otrzymanego „Zawiadomienia".
- W treści należy podać imię i nazwisko, adres odbiorcy, numer telefonu kontaktowego oraz krótki opis zawartości przesyłki. „W przesyłce znajduje się…".
- Odpisując na wiadomości należy zachować ciągłość korespondencji.
- W załącznikach do wiadomości należy zamieścić:
1. Zrzut ekranu podsumowujący zamówienie z widocznym opisem towaru, kwotą całkowitą (wraz z ewentualnymi rabatami i kosztami wysyłki) danymi zamawiającego i ew. numerem śledzenia przesyłki.
2. Potwierdzenie dokonania płatności (zrzut ekranu z przelewu bankowego, PayPal, itp.).
- Załączniki należy sporządzić w formacie PDF lub jpg.
- Nie należy wysyłać zrzutów ekranowych w treści e-maila, ani też linków do stron.
Przykłady sporządzania załączników w przypadku zakupu towarów na popularnych platformach internetowych:
AliExpress 
Wystarczające będzie przesłanie dwóch zrzutów ekranu:
z komputera - zgodnie ze wzorami (AliExpress Zamówienie) oraz (AliExpress Finansowe)
lub
z telefonu - zgodnie ze wzorami (AliExpress Podsumowanie) oraz (AliExpress Śledzenie).
Allegro 
Wystarczające będzie przesłanie zrzutu ekranu ze strony szczegóły zakupu.  
(Allegro → kupione → moje zakupy → szczegóły, z metodą płatności i kwotą wpłaty).
- zgodnie ze wzorem (Allegro Szczegóły Zakupu).
eBay 
Wystarczające będzie przesłanie zrzut ekranu ze strony szczegóły zakupu.
(eBay → Mój eBay→wyświetl szczegóły zamówienia, z metodą płatności i kwotą wpłaty).
Zgodnie ze wzorem (eBay Szczegóły Zamówienia).
Wish
Wystarczające będzie przesłanie dwóch zrzutów ekranu zgodnie ze wzorem (Wish Telefon) lub (Wish Komputer) oraz potwierdzenia płatności. 
Inne serwisy aukcyjne 
Zrzut ekranu ze szczegółami zakupu zgodnie ze wzorami (Vova), (AeroSneakers), (Ultracolors) oraz potwierdzenie płatności.
Postępowanie w przypadku przesyłek otrzymanych bezpłatnie od osób fizycznych, mających charakter okazjonalny:
- Należy przesłać oświadczenie składane pod rygorem odpowiedzialności karnej z art.233 k.k. zgodnie ze wzorem (Oświadczenie art. 233k.k.).
- W oświadczeniu należy, zawrzeć informacje o charakterze tej przesyłki napisać, przez kogo jest nadana, co zawiera oraz zadeklarować jej wartość. 
- Oświadczenie należy własnoręcznie podpisać zeskanować lub zrobić czytelne zdjęcie i przesłać na adres informacja.oc.302080@mf.gov.pl.
- Po odprawie celnej przesyłka wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie zgłoszenia ( DPDZ ) zostanie doręczona drogą pocztową do odbiorcy.
- Przy odbiorze przesyłki należy uiścić należności celne ( Cło ) i podatkowe ( VAT ), wyliczone na dokumencie celnym DPDZ, a także uzupełnić pole C i pole F na karcie 3 dokumentu DPDZ. 
- Dodatkowo, przy odbiorze przesyłki pobierane są też opłaty pocztowe, zgodnie z obowiązującym cennikiem Poczty Polskiej.
Uwaga! 
W przypadkach, gdy:
- wartość towaru w przesyłce przekracza równowartość 1000 EUR,
- zgłaszający wnioskuje o zwolnienie z należności celno-podatkowych na podstawie przepisów  innych niż wynikające z art 23-27 Rozporządzenia Rady (WE) 1186/2009 ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych,
- towar jest przedmiotem zakazów lub ograniczeń,
zgłoszenia celnego należy dokonać w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego AIS lub na formularzu JDA SAD.
 
Informacje w sprawie odpraw celnych można uzyskać w Oddziale Celnym Pocztowym w Lublinie pod nr tel: +48 881 010 643 lub 81 748 43 55 ( godz. 9-17 ) lub pod adresem mailowym informacja.oc.302080@mf.gov.pl.
Informacje dotyczące nadesłanej przesyłki można uzyskać pod nr tel. Poczty Polskiej S.A. - Magazyn Pocztowy 81 534 89 62 lub pisząc na doz.info.lublin@poczta-polska.pl.
 

Pliki do pobrania